Rekonstrukcja fletu cieszyńskiego z ciosu mamuta – Marta Pakowska

W 2012 roku do Muzeum Śląska Cieszyńskiego w Cieszynie trafił flet prosty zachowany w bardzo dobrym stanie. Kolejne badania pokazały, że materiał z którego został wykonany to cios mamuta. Materiał ten jest bardzo podatny na suche powietrze i niestety nie udało się go zabezpieczyć w porę przed wysychaniem. Flet bardzo szybko uległ deformacji. Chcąc pokazać pierwotny wygląd fletu oraz otworzyć jego dźwięk zdecydowano się wykonać rekonstrukcje kształtu w ramach badań prowadzonych w grancie pt. Archeologiczne instrumenty muzyczne w polskich zbiorach muzealnych prowadzonego przez prof. dr hab. Annę Gruszczyńską-Ziółkowską z Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Proces rekonstrukcji rozpoczęto od wykonania skanu 3D, który jednak w tym przypadku nie pozwolił na dalsze modelowanie na jego podstawie. Udało się jednak odtworzyć kształt instrumentu wykorzystując dokumentację fotograficzną wykonaną przed deformacją przez pracowników Muzeum Śląska Cieszyńskiego. Dane te zostały uzupełnione przez pomiary wykonane w Muzeum Rosenborg w Kopenhadze, gdzie znajdowały się bliźniacze instrumenty. Efektem niemal rocznych prac architektów, instrumentologów i akustyków jest wydruk 3D fletu na którym można zagrać, a dźwięki, mamy nadzieję, odpowiadają tym z pierwotnego instrumentu.
Marta Pakowska, mgr inż. arch., absolwentka Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej, gdzie obecnie realizuje studia doktoranckie na ostatnim roku. Zarówno zainteresowania jak i praca doktorska, a także tematyka prowadzonych zajęć na Politechnice skupiona jest wokół projektowania parametrycznego, druku i skanowania 3D, które wykorzystuje w pracach badawczych. Wieloletnia organizatorka oraz prowadząca warsztaty z zakresu projektowania parametrycznego. Założycielka koła naukowego LabDigiFab, a od 2015 roku również jego opiekun. Główny organizator międzynarodowych warsztatów i konferencji „Shapes of logic”. W 2015 roku założyła wrocławski oddział firmy 3YOURMIND. Od 2016 roku jest właścicielką firmy deeVory wykorzystującą technologie CNC w designie i projektowaniu wnętrz. Swoje wykształcenie architektoniczne wykorzystuje od tego roku w firmie Zieta Prozessdesign.